Politika Belgeleri

Kalite Politikası
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi (BAİBÜ), Eğitim-Öğretim ve Ar-Ge alanlarında uluslararası standartlara uygun faaliyetleri ve yerel ve küresel olarak ihtiyaç duyulan hizmetleri yükseköğretim politika ve stratejileriyle uyumlu şekilde karşılamayı amaçlar. Ana ve yardımcı faaliyet alanlarında stratejik yönetim anlayışıyla Planla, Uygula, Kontrol et ve Önlem al (PUKÖ) döngülerini uygulayarak periyodik güncelleme ve sürekli iyileştirmeler yapan bir Kalite Yönetim Sistemi benimser.
Bu süreçlerde iç ve dış paydaşların görüş ve ihtiyaçlarını önemser. Fakülte, Yüksekokul, Meslek Yüksekokulu, Enstitü ve Ar-Ge Merkezleri Kalite Komisyonları, Üniversite Kalite Komisyonu ile koordinasyon içinde iç değerlendirmeyi gerçekleştirirler. Dış değerlendirme ve akreditasyonu, kurum adına bağımsız ve tarafsız, yol gösterici değerlendirmeler ve iç değerlendirmenin tamamlayıcısı olarak görür.
Eğitim-Öğretimde öğrenci merkezli ve yaşam boyu öğrenmeyi hedefler, toplum ve insanlık ihtiyaçlarına göre planlama ve uygulamalar ile Ar-Ge çıktılarının insanlık yararına ürünlere dönüşmesine gayret eder. Üniversitemiz Ar-Ge alanından elde edilen bilgi ve becerilerin Eğitim-Öğretime katkı sağlamasına, mevcut imkân ve kapasitelerin geliştirilmesine çalışır.

Eğitim ve Öğretim Politikası
BAİBÜ Eğitim-Öğretimde; Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi, Yükseköğretim Kalite Kurulu ölçütleri gibi ulusal ve uluslararası kalite standartları tarafından tanımlanan bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip, yerel ve evrensel değerlere saygılı öğrenciler yetiştirmeyi hedefler. Bu kapsamda öğrenciyi merkeze alan bir anlayışla örgün, uzaktan eğitim ve hibrid uygulamalar gibi çağın gerektirdiği teknik imkanları ve kendi kaynaklarını en verimli şekilde kullanır. Öğrencilerin sahip olmaları beklenen bilgi, beceri ve yetkinlikleri uygun ölçme ve değerlendirme yöntemleriyle ölçerek sürekli gelişmenin ve kalite güvencesinin sağlanmasını amaçlar.
Öğrencilerin tercih ettikleri uzmanlık alanlarına yönelik tüm eğitim imkanlarının sunulması ilkesini benimser. Öğrencilerin çağın gerektirdiği niteliklere uygun olarak yetiştirilmesinde rol alan, eğitim öğretim faaliyetlerinden sorumlu öğretim elemanlarının mesleki gelişimlerinin desteklenmesini temel anlayış olarak benimser.
Eğitim-Öğretim faaliyetlerini sürdürürken, akademisyenlerin mesleki gelişimlerine ve Ar-Ge faaliyetlerine de destek olur, Ar-Ge faaliyetlerinden gelen bilgi ve becerilerin öğrencilere de aktarılmasına, “Doğanın Kalbinde” bir Üniversite olarak doğayı seven ve koruyan bir anlayışı kazandırmaya gayret eder.

Ar-Ge Politikası
BAİBÜ, ulusal ve uluslararası sürdürülebilir kalkınma hedeflerini, sanayi ve diğer sektörlerin, toplumun ve tüm insanlığın ihtiyaçlarını, sahip olduğu akademik kadroların kabiliyetleri, fiziksel imkân, bütçe ve araştırma kapasitesini dikkate alarak araştırma ve geliştirmeyi planlar ve tüm evreni bir laboratuvar olarak kabul ederek evrensel standartlarda araştırmalar yapar. Ar-Ge sonuçlarını düzenli izleyip birimlerin performanslarını sürekli değerlendirerek, hedeflerine ulaşmaya, kaynakların kullanım verimliliğini en üst düzeyde tutmaya çalışır.
 Ar-Ge faaliyetlerini gerçekleştiren laboratuvar ve diğer birimlerin uyum içinde çalışması için düzenlemeler yapar. Bu araştırmalardan ortaya çıkan sonuçların, topluma fayda vermesine, yaşam standartlarının yükseltilmesini sağlayacak ürünlere dönüşmesine ve yaygınlaşmasına gayret eder.
Araştırma ve geliştirme faaliyetleriyle üretilen bilgi ve becerilerin Eğitim-Öğretim faaliyetlerine de aktarılması ve bu faaliyetlerle bütünleşmesi için gayret eder. Ar-Ge alanında kendisinin ve ülkenin kapasite ve kabiliyetlerinin geliştirilmesi için çalışır.

Toplumsal Katkı Politikası
 BAİBÜ, toplumun sosyal, kültürel ve bilgilenme ihtiyaçlarına göre yaşam boyu öğrenme yaklaşımıyla eğitimler, toplantı ve seminerler düzenleyerek, toplumsal yaşama katkı sağlar. Ulusal kalkınma hedefleri doğrultusunda topluma bilgilendirme ve danışmanlık hizmetleri verir. Yerli ve milli sanayinin gelişmesi için danışmanlık ve iş birliği faaliyetleri yürütür.
Topluma katkı sağlayacak donanımlı bireyler yetiştirmek için, eğitim-öğretim süreçlerini sürekli iyileştirir. Öğrencilerin sosyal sorumluluk projelerinde yer almalarını destekleyerek, toplumsal sorunlara duyarlı ve bu sorunların çözümünün bir parçası olan bireylerin yetiştirilmesine gayret eder. Ar-Ge faaliyetlerinin topluma katkıya dönüşmesi için, paydaşlar arasında bağlantı kurulmasını ve toplumun ihtiyaçlarına yönelik araştırmaları teşvik eder.
Bünyesinde bulunan sağlık kuruluşlarıyla modern ve geleneksel tıbbın gerektirdiği tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetlerinde, sosyal fayda gözeten faaliyetler yapar. Spor tesisleri aracılığıyla yerel ve ulusal sportif organizasyonlara ev sahipliği yapar, ayrıca toplumun ihtiyaçları doğrultusunda spor eğitimleri düzenleyerek “Sağlıklı Birey, Sağlıklı Toplum” hedefine katkıda bulunur.
Tüm faaliyetlerini toplumsal ihtiyaç ve beklentilere göre planlar, her faaliyeti paydaş memnuniyetini gözeterek uygular, uygulama sonuçlarını takip ederek, faaliyetlerini sürekli iyileştirmeye gayret eder.
 
Uluslararasılaşma Politikası
BAİBÜ, Hz. Mevlana’nın “Pergel” metaforu yaklaşımıyla, Eğitim-Öğretim ve Ar-Ge faaliyetleri başta olmak üzere tüm faaliyet alanlarında uluslararası yükseköğretim kurumları ile ortak projeler yapar, akademik ve idari personel ile öğrenci değişim hareketliliğini teşvik eder. Mezunlarının uluslararası hareket kabiliyetlerini artırmak için eğitim-öğretimde gerekli yetkinlikleri kazandırmayı hedefler.
BAİBU-ULÖS (Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi-Uluslararası Öğrenci Sınavı) gibi uluslararası standartlar ve talepler doğrultusunda eğitim-öğretime daha fazla uluslararası öğrenci çekmek için düzenlemeler yapar. Bilişim teknolojilerini etkin kullanarak sınırlar ötesi eğitimde yer almak için gayret eder.
Uluslararası derecelendirme kuruluşları tarafından yapılan değerlendirmelerde daha üst sıralarda yer almayı hedefler. Uluslararası tanınırlığını artırmayı önemser, bu amaçla uluslararası toplantılar yapılmasını ve katılımı destekler, uluslararası Ar-Ge ve diğer iş birliği anlaşmaları yapar. Uluslararası paydaşların beklentilerini ve uluslararası faaliyetlerin sonuçlarını periyodik olarak izleyerek faaliyetlerinde sürekli iyileştirmeler sağlar.
 
Sürdürülebilir Çevre Politikası
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi (BAİBÜ), Brundtland Komisyonu (1987) tarafından yapılan köklü
Sürdürülebilirlik tanımını benimsemekte olup başta araştırma, eğitim-öğretim ve toplumsal katkı olmak üzere gerçekleştirdiği tüm faaliyetlerinde Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedefleri (2015) ile uyumludur.
BAİBÜ, Sürdürülebilir Çevre politikası ile üniversitede alınan her kararın, ekonomik, sosyal ve çevresel
etkilerini dengelemeye, öncü araştırma, yenilikçi öğretme ve öğrenme yolu ile olumlu katkılarını en üst düzeye çıkarmaya ve faaliyetlerinin olumsuz etkilerini en aza indirmeye çabalar. BAİBÜ Sürdürülebilir Çevre politikası, daha sürdürülebilir, küresel ve yerel çevresel sorunlara karşı daha duyarlı bir üniversite olma yolundaki stratejileri içermektedir. Söz konusu bu stratejilerin sürdürülebilirlik konusunda dört hedefi bulunmaktadır:
1. Birleşmiş Milletler Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerinin Benimsenmesi
İnsanlığın ve çevrenin karşı karşıya olduğu ve çözümlenmesi için ortak ve koordineli bir çabayla işbirliği yapılması gereken küresel zorluklar bulunmaktadır. BAİBÜ, küresel zorlukların üstesinden gelmek için başta eğitim, öğretim ve araştırma olmak üzere tüm faaliyetleri aracılığıyla Birleşmiş Milletler tarafından belirlenen 17 Sürdürülebilir Kalkınma Hedefine katkıda bulunur. Batı Karadeniz bölgesinin köklü bir üniversitesi olarak, insanlığın karşılaştığı sorunlara sürdürülebilir çözümler üretir ve yenilikçi araştırmalar ile kampüslerinin sürdürülebilir yönetimine katkıda bulunmayı hedefler.
2. Araştırma, Eğitim ve Bilgi Transferinin Sağlanması
BAİBÜ, sürdürülebilirlik konusunda eğitim, öğretim ve araştırmayı teşvik ederek çevre ve toplumu korumayı, küresel ve yerel ölçekte sürdürülebilirlik ve çevre konusunda farkındalığın artmasını sağlar.
3. Kampüslerde Tüm Faaliyetlerin Sürdürülebilirlik İlkelerine Göre Planlanması
BAİBÜ’nün tüm faaliyetlerinin ve eylemlerinin yerel, ulusal ve küresel ölçekte ekonomi, çevre ve toplum üzerinde etkileri bulunmaktadır. BAİBÜ; bünyesinde bulunan tüm öğrenci ve personelin eylem ve davranışlarında daha fazla sürdürülebilir olmasını sağlamak amacıyla BAİBÜ kampüslerinde aşağıdaki ilkeleri hayata geçirmektedir:
• 2053 Net Sıfır Emisyon: Tüm kampüslerde gerçekleşecek faaliyetlerde karbon ayak izi azaltılarak
Türkiye’nin 2053 Net Sıfır Emisyon hedefine katkıda bulunmak;
• Enerji Kullanımı: Tüm yapılarda karbon emisyonlarının azaltılması yönünde yatırımların yapılması, mümkünse düşük karbonlu alternatiflerin değerlendirilmesi ve enerji verimi yönünde farkındalığın artırılması;
• Kirliliğin Önlenmesi: Hava, toprak ve suyun kirlenmesine yönelik gerekli önlemlerin alınması, kampüslerde gerçekleşen tüm faaliyetlerden kaynaklanan emisyon ve atıksu deşarjının kontrol edilmesi;
• Atıklar: Atıkların oluşumunun önlenmesi ve oluşan atık miktarının azaltılması; geri dönüşüm ve bertaraf işlemlerinden ziyade atıkların yeniden kullanımının teşvik edilmesi ve atıkların döngüsel ekonomiye kazandırılması;
• Su: Su verimli uygulamalar ve teknolojiler ile atıksu oluşumunun önlenmesi ve yönetilmesi;
• Ulaşım: İş seyahatleri ile personel ve öğrencilerin ulaşım kaynaklı kirlilik etkilerinin azaltılması ve toplu taşıma, araçların ortak kullanılması ve video konferans gibi sürdürülebilir yöntemlerin teşvik edilerek karbon ayak izinin azaltılması;
• Yapı ve Altyapı: Binaların tasarımı, inşası, restorasyonu ve işletilmesinde sürdürülebilirlik ilkelerinin (sağlık ve refahın azami düzeyde tutulması, alan kullanımının optimum olması, net sıfır karbon emisyon hedefinin sağlanması vb.) temel alınması;
• Doğa ve Biyoçeşitlilik: Kampüslerde doğal yaşamı ve biyoçeşitliliği artıracak şekilde doğal habitatların korunması ve geliştirilmesi;
• Satın Alımlar: Sürdürülebilirlik, etik ve yaşam döngüsü hususlarını satın alma kararlarında dikkate alarak satın alma sürecinde döngüsel ekonomi ilkelerinin teşvik edilmesi;
• Toplum: BAİBÜ Sürdürülebilir Çevre politikasının paydaşlara ulaştırılması ve daha sürdürülebilir davranışların desteklenmesi; yerel ve uluslararası iş birliklerinin kurulması ve gönüllülüğün teşvik edilmesi;
• Refah: Öğrencilerin ve personelin refahlarının sağlanması ve geliştirilmesi;
• İklim Değişikliğine Adaptasyon: Aşırı sıcak hava dalgalarının, sellerin ve kuraklıkların önümüzdeki yıllarda daha sık yaşanacağı göz önünde bulundurularak üniversite kampüslerinin iklim değişikliğinin zorluklarıyla başa çıkacak şekilde uyarlanması.
4.Raporlama ve Yönetim
BAİBÜ Sürdürülebilir Çevre politikası her sene ilgili kalite alt komisyonu tarafından gözden geçirilerek gerekirse güncellenir ve gelişmeler üniversite yönetimine raporlanır.
 
İnsan Kaynakları Politikası
BAİBÜ İnsan Kaynakları Politikası aşağıda yer alan ilkelere dayanır.
Kaynak Yönetimi: insan kaynaklarının istihdamı ve dağılımında; liyakat esaslı, mevzuat koşullarını, kurumun stratejik planlarında yer alan misyon, vizyon, temel değerler ve kalite politikası ile iş analizi, ihtiyaçları ve nitelik önceliğini dikkate alır.
• Mesleki Gelişim: Çalışanların gerek kişisel gerekse mesleki gelişimlerini kurum içi / kurum dışı eğitimlerle sürekli destekler.
Performans Değerlendirme: Çalışanların performans değerlendirmelerini dikkate alarak takdir, tanıma ve ödüllendirme sistemini şeffaflık ve hesap verebilirlik ilkeleri ile uygular.
Kurumsal Aidiyet: “Kurum Kültürünün ve Bilincinin” tüm çalışanlar tarafından içselleştirilmesi için çalışanların memnuniyetini, motivasyonunu, kurumsal bağlılığını arttırmaya yönelik sosyal, kültürel, sanatsal ve sportif etkinliklere önem verir.
• Çalışan Sağlığı ve Güvenliği: Çalışanların sağlığı ve güvenliğini gözeterek güvenli çalışma ortamı sunar.
 
Uzaktan Eğitim Politikası
Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi; misyonu ve vizyonu ile uyumlu olarak belirlediği strateji ve bu stratejileri ile ilişkili hedefleri doğrultusunda geliştirdiği kalite güvencesi sistemi ve eğitim-öğretim politikası ile uyumlu olarak, eş zamanlı (senkron) ve eş zamansız (asenkron) ders araçları ve uygulamaları ile uzaktan eğitim-öğretim faaliyetlerini sürdüren, eğitim süresince öğrenci ve öğretim elemanlarına sunulan nitelikli bilgi kaynakları ve destek hizmetleri ile uzaktan eğitim kalitesini ve teknik altyapısını sürekli olarak geliştirmeyi hedefleyen, ilgili tüm paydaşlarının katılımı ile birlikte uzaktan eğitim sistemine ilişkin değerlendirmeleri sistematik olarak izleyen bir anlayışı uzaktan eğitim politikası olarak benimsemektedir.